Moto3

Roadracing Grand Prix körs i tre VM-klasser och Moto3 kör tillsammans med MotoGP och Moto2.

Moto3 ersatte 2012, 125cc-klassen, som körts sedan 1949 då första världsmästerskapet i roadracing kördes. Grand Prix körs i mellan 15 till 20 deltävlingar världen runt och varje klass kör egna deltävlingar under tävlingsdagen. Varje klass får en mästare som är den med flest poäng under säsongen.

Klassen är en encylindrig prototypklass med fyrtaktsmotorer och en cylindervolym på högst 250cm3. Klassen kommer med en del restrektioner för varje motorcykel. Förbud mot hydrauliska ventiler, kolfiberbromsar och ovala kolvar. Motorvarvtalet får max vara 14000 varv per minut och cylindern får ha som störst innemått, 81mm.

Max priset på en motor får vara 12,000 Euro och tillverkaren av motorn måste kunna leverera tillräckligt med motorer och delar till 15 förare per säsong, om efterfrågan finns. Gasen får enbart kontrolleras mekaniskt och endast av föraren och minimi vikten på motorcykel och förare ska uppgå till 148 kg.


Sedan starten 2012, levererar Dunlop däck till klassen. Moto3 konstruktörer är Honda, Honda FTR, Mahindra och KTM som exempel. Företaget Eni levererar både olja och bränsle till klasserna Moto3 och Moto2.