Moto2

Grand Prix Roadracing består av tre VM-klasser, MotoGP, Moto2 och Moto3, där Moto2 är den näst högsta och MotoGP den högsta.

Moto2 körs sedan 2010 under Grand Prix tävlingarna och ersatte då 250cc-klassen. Varje klass kör egna deltävlingar under tävlingsdagen, som oftast infaller på en söndag. Grand Prix VM körs i 15 till 20 olika deltävlingar i olika länder och vinnare i var klass är den med flest poäng och blir då mästare i klassen.

Klassen är en prototypklass med fyrtaktsmotorer och en cylindervolym på högst 600cm3 och max 4 cylindrar. Honda levererar plomberade enhetsmotorer till varje team och motorerna får inte modifieras. Varje team bygger sitt egna chassi och måste följa en del andra restriktioner för att få tävla. Bland annat så får högst sex växlar användas, minimivikten vara 135kgr, förbud mot ovala kolvar, hydraliska ventiler och alla ska nvända samma elektroniska kontrollsystem.

Sedan 2010 levererar Dunlop däcken till klassen och de regler som används slogs fast 2008 av Internationella motorcykelförbundet.


Eftersom  motorerna är enhetsmotorer och alla team använder samma, ligger tyngdvikten på utförandet av chassit. De vanliga motorcykeltillverkarna är inte en del av denna klass och andra konstruktörer används. de mest framgångsrika är Moriwaki, Kalex, Suter och Speed Up.