Marc Márquez

Den spanske roadracing föraren född 1993, debuterade 2008 i Grand Prix sammanhang för KTM och tog samma år sin första pallplatts.

Säsongen 2009 forsatte Márquez köra för KTM och kom åtta i VM. 2010 bytte han till Ajo Motors och vann 10 av 17 Grand Prix och blev därmed den yngste världsmästaren någonsin i roadracing. Dessutom har ingen förutom Márquez, vunnit VM på sitt premiärår sedan Kenny Roberts 1978.

Márquez gick 2011 upp till Moto2-klassen och inledde säsongen med två krascher, men fick ändå chansen att tävla om värdsmästartiteln efter att ha vunnit sju Grand Prix. Han kom tvåa i tabellen det året efter att han skadat sig i Malaysia och fick avbryta säsongen. 2012 blev ett bra år och titeln säkrades efter näst sista tävlingen.

2013 körde Marc Márquez för Repsol Honda i MotoGP klassen och tog en tredje plats i sin första tävling. Han passade också på att slå flest rekord för nykomling i den klassen och var bland annat yngst att vinna huvudklassen MotoGP och yngst att ta pole position i samma klass. Med fyra poäng före Lorenzo, vann Márquez VM-titeln trotts en svartflagg i Australien tidigare.

Med 13 vinster och lika många pole position tog Márquez VM-titeln 2014 som han även inledde med att vinna de 10 första Grand Prix tävlingarna. Trotts att segersviten blev avbruten av stallkamraten Dani Pedrosa, fick Marc en överlägsen poängledning och säkrade titeln i Japan med en andra plats.

Under säsongen 2015 blev problemen för stora för Márquez som kom i närkontakt med stallkamraten Rossi och vurpade. Säsongen fortsatte på samma sätt och Marc hade stora problem med Hondas svårkörda och aggressiva motor. Efter ett chassi byte till föregående års modell blev dock resultaten bättre, men efter ytterligare vurpor kunde inte Marc Márquez längre försvara sin VM-titel som kneps av Jorge Lorenzo.